Khamis, 26 March 2020 | 10:13pm

COVID-19: Grab wujud dua tabung khas bantu pemandu dan penghantarnya

KUALA LUMPUR: Syarikat penyedia perkhidmatan e-hailing, Grab mewujudkan dua tabung khas yang dinamakan ‘Partner Protection Fund’ dan ‘Partner Relief Fund’ bagi menyokong rakan petugas pemandu dan penghantarnya.

Ketua Grab Malaysia, Sean Goh dalam kenyataan hari ini, berkata ‘Partner Protection Fund’ yang menawarkan bantuan sokongan sehingga RM1,000 tiap seorang pemandu atau rakan penghantar, adalah tabung perlindungan bagi membantu petugas yang disahkan positif jangkitan coronavirus (COVID-19), atau yang diarahkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) untuk menjalani kuarantin.

“Sementara itu, Grab ‘Partner Relief Fund’ sehingga RM300 tiap seorang pemandu atau rakan penghantar, akan membekalkan rakan petugas kami ini dengan baucar bagi membantu perbelanjaan isi rumah harian mereka.

“Baucar ini boleh digunakan untuk kebanyakan perkhidmatan Grab, sama ada bagi ‘reload’ perkhidmatan telefon bimbit atau membeli barang dapur penting dengan diskaun 50 peratus bagi keluarga mereka sepanjang tempoh berkenaan,” katanya.

Menurutnya, Grab turut membekalkan petugas dengan penutup hidung dan mulut menerusi GrabBenefits dan telah bekerjasama dengan mereka untuk menjadikan dua amalan sebagai mandatori, yakni sanitasi tangan di kedai, dan pembungkusan rapi bagi mengelak kontaminasi dan tumpahan.

Goh berkata, Grab mengambil langkah-langkah yang imperatif untuk menjaga rakan penghantar mereka ini semasa mereka terus berkhidmat kepada pelanggan, terutama dengan lanjutan tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Sementara itu, menurutnya, Grab bekerjasama dengan kerajaan Malaysia untuk menyebar akses segera buat komuniti Grab kepada maklumat yang paling tepat dan pantas sebarang berita mengenai COVID-19.

Selain itu, Grab turut membuat penghantaran “tanpa kontak” bagi meminimumkan risiko kontak fizikal bagi orang ramai dan rakan petugas kami, di mana semua perkhidmatan makanan, pasar raya atau pasar (Food, Mart atau Pasar) yang ditawarkannya, kini adalah ‘tanpa tunai’.

Grab turut memperkenalkan Perlindungan COVID-19 yang boleh diperoleh oleh pelanggan Grab semasa mereka memilih Ride Cover hanya dengan bayaran 35 sen setiap perjalanan.

“Sila rujuk tanda insurans pada aplikasi Grab untuk maklumat lebih lanjut (mengenai Perlindungan COVID-19),” katanya. – BERNAMA

  • Lagi berita mengenai COVID-19

  • Berita Harian X