Rabu, 21 Jun 2017 | 3:46pm

Platform Airasia's fintech siap 3 bulan lagi

KETUA Pegawai Eksekutif Kumpulan AirAsia Berhad, Tan Sri Tony Fernandes puji pencapaian skuad B-23. - Foto AFP
KETUA Pegawai Eksekutif Kumpulan AirAsia Berhad, Tan Sri Tony Fernandes puji pencapaian skuad B-23. - Foto AFP

PARIS: AirAsia Group Bhd sedang menunggu kelulusan Bank Negara Malaysia untuk melaksanakan program teknologi baharu kewangan (fintech) yang dijangka dilancarkan dalam tempoh tiga bulan.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan AirAsia, Tan Sri Tony Fernandes, berkata program itu yang digelar 'The Big', akan membolehkan perkhidmatan perbankan dan kewangan menjadi platform untuk memproses pembelian dalam penerbangan oleh lebih 60 juta penumpang AirAsia setiap tahun.

"Ini akan memudahkan proses pembelian pada masa depan, terutama apabila AirAsia berhasrat mencecah rekod 100 juta pelanggan yang menggunakan penerbangan itu menjelang 2021," katanya pada sidang media sempena Anugerah Syarikat Penerbangan Dunia 2017, Skytrax, pada Selasa.

Beliau berkata pada masa ini, 25 peratus tempahan penerbangan AirAsia dibuat menerusi platform dalam talian berbanding sistem manual.

Pada 3 Januari lalu, AirAsia Bhd menyertai kumpulan fintech dengan penubuhan Big Pay Singapore Pte Ltd.

Walaupun ini adalah langkah pertama kumpulan ke dalam fintech, BIG Prepaid MasterCard dengan kerjasama MasterCard, yang berfungsi sebagai dompet pelbagai mata wang, mempunyai pilihan maya dan telah digunakan sebagai kad kesetiaan oleh pengguna kerap AirAsia.

Mengenai pelan untuk AirAsia India, Fernandes berkata, syarikat itu akan meningkatkan saiz kumpulan 10 pesawatnya kepada 20 menjelang akhir 2018.

"Mengenai rancangan AirAsia India untuk menawarkan perkhidmatan laluan antarabangsa, kami merancang menawarkan lebih banyak kekerapan penerbangan dari bandar di India dan terbang terus ke Bali dan sebagainya," katanya.

Pada 2016, Pihak Berkuasa Penerbangan Awam India memutuskan untuk meminda peraturan 5/20 kepada peraturan 0/20.

Peraturan 5/20 dilaksanakan ke atas penerbangan komersial dengan menetapkan syarikat penerbangan perlu melengkapkan operasi domestik selama lima tahun dan mempunyai 20 pesawat sebelum boleh ditimbang untuk operasi antarabangsa.

Sekarang, syarikat penerbangan perlu menambah bilangan pesawat hingga 20 pesawat atau menggunakan 20 peratus kapasiti operasi domestik, yang mana lebih tinggi, untuk memenuhi syarat untuk penerbangan ke luar negara.

Berikutan perubahan dasar itu, syarikat penerbangan tidak lagi diperlukan untuk perkhidmatan wajib domestik selama lima tahun, dan kumpulan 20 pesawat sebelum dibenarkan untuk memulakan operasi antarabangsa.

Kini, syarikat penerbangan boleh terbang ke luar negara jika mereka menggunakan 20 pesawat atau 20 peratus daripada jumlah kapasiti, yang mana lebih tinggi, untuk operasi domestik.

Fernandes juga berkata, AirAsia akan terus memberi tumpuan kepada laluan Asia dan bukan tergesa-gesa untuk perjalanan jauh.

Pasaran trafik udara domestik India mencatat pertumbuhan terpantas di dunia untuk bulan ke-13 berturut-turut pada April 2016, dengan pasaran meningkat hampir 22 peratus pada bulan itu.

Trafik domestik India melonjak 21.8 peratus, menandakan pertumbuhan trafik dua digit bulan ke-20 dan bulan ke-13 berturut-turut memimpin pasaran domestik.

Kumpulan AirAsia agresif mengembangkan rangkaiannya di rantau Asia, di mana ia sedang menubuhkan sebuah unit di Kemboja.

Ia juga telah memeterai memorandum persefahaman untuk menubuhkan syarikat penerbangan tambang rendah di China sebagai sebahagian daripada strategi untuk memasuki pasaran China.

Pada masa sama, AirAsia meneruskan pelan usaha sama di Vietnam, manakala anak syarikat AirAsia yang baru ditubuhkan di Jepun, dijangka memulakan operasi pada separuh kedua tahun ini.

Hingga kini, AirAsia mempunyai perniagaan di Thailand, Filipina, India dan Malaysia. - BERNAMA

Berita Harian X