Selasa, 7 April 2020 | 2:24pm
Persatuan Insurans Am Malaysia (PIAM)
Persatuan Insurans Am Malaysia (PIAM)

Syarikat insurans am teruskan perkhidmatan penting semasa PKP

KUALA LUMPUR: Persatuan Insurans Am Malaysia (PIAM) akan terus beroperasi untuk menyediakan perkhidmatan penting kepada pelanggan semasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Dalam kenyataannya, PIAM berkata, walaupun sesetengah syarikat insurans menutup sementara operasi cawangan pejabat dan memendekkan waktu pembukaan, namun itu tidak menghalang ahli memberikan perkhidmatan.

“Penanggung insurans terus mengeluarkan surat jaminan, tuntutan proses dan memperbaharui polisi dalam tempoh ini.

“Di samping itu, terdapat beberapa syarikat ahli menawarkan perlindungan tambahan untuk COVID-19 kepada pelanggan tanpa sebarang kos tambahan.

“Sementara itu, ada beberapa pengecualian dasar perubatan tertentu yang dikecualikan dan terdapat juga penanggung insurans yang membenarkan pembatalan insurans perjalanan dengan bayaran balik premium sepenuhnya,” katanya.

PIAM berkata, dalam tempoh yang mencabar ini, ahli persatuan itu akan bekerjasama dengan pelanggan yang terjejas untuk mengkaji impak kewangan yang dihadapi oleh mereka.

Bagi pemandu yang memerlukan bantuan di tepi jalan sama ada disebabkan kemalangan jalan raya atau kerosakan, PIAM berkata mereka boleh menghubungi bantuan 24/7, Pusat Bantuan Kemalangan (AACC) di talian 15-500.

“Pengguna diingatkan bahawa semua insurans motor mesti disimpan dalam tempoh PKP.

“Bagi pembaharuan insurans motor, pengguna perlu menggunakan platform dalam talian untuk berbuat demikian,” katanya.

Sementara itu, syarikat insurans ahli PIAM menyampaikan sumbangan sebanyak RM2 juta kepada Dana Pengujian COVID-19 (CTF).

Ini katanya, adalah sebahagian daripada usaha industri untuk membantu rakyat yang terjejas dengan kesan kesihatan segera disebabkan COVID-19 dan impak ekonomi seterusnya.

“Ia juga akan membolehkan lebih ramai rakyat Malaysia menjalani ujian untuk membantu mengatasi pandemik itu," katanya.

Berita Harian X